29 July 2009

Perjalanan Hidup







Terbanglah dikau,
Terbang sejauh mungkin,
Biar hilang dari permandangan,
Usahlah dikau menoleh kebelakang,
Teruskanlah perjalananmu.

Larilah sekuat hatimu,
Umpama mengejar sesuatu,
Jangan biarkan diri berhenti,
Usahlah takut akan kekuatan diri,
Cubalah sedaya mungkin.

Andai dikau bisa bergerak jauh,
Janganlah bergerak sendirian,
Lihat dan tolehlah sekeliling,
Hidup bersama akan membawa berkat,
Sama-samalah maju dalam kehidupan.

Andai dikau bisa undurkan waktu,
Imbaslah kembali perjalananmu,
Kenang kembali jasa-jasa mereka,
Mereka yang telah membantumu,
Janganlah kamu lupakan mereka.

Andai dikau melakukan kekhilafan,
Rasailah akibatnya,
Janganlah dikau berputus asa,
Kerna selagi roh bersama badan,
Masih ada lagi ruang kemaafan...


-Xack Saputra-

2 comments:

fatah85 said...

aku suka baca kerana aku boleh rasa dan aku boleh sentuh setiap bait kata kau. aku suka ayat kau. aku suka makna kau. teruskan menulis saputra.

Xack Saputra said...

kepada fatah...
-terima kasih
-biasa2 saja...