23 October 2009

Nilai kehidupan







Butir-butir pasir itu cantik,
Umpama debu-debu suci,
Pasir itu aku genggam,
Kemudian terbang ditiup angin,
Tiada lagi namanya pasir.

Hari itu hujan lebat,
Air-air ditanah mengalir,
Membawa butir-butir pasir itu,
Terkumpul di suatu tempat,
Menjadi tanah yang mendap.

Malam siang berlalu,
Lama aku hilang menyepi,
Aku datang kembali,
Kelihatan tanah itu subur,
Ada kehidupan diatasnya.

Aku hilang lagi,
Sekian lama aku muncul kembali,
Semuanya telah hilang,
Tanah itu tiada lagi,
Hilang tanpa sebab.

Hidup umpama kitaran,
Pasir hilang bercampur tanah
Tanah itu menyuburkan alam,
Sungguh cantik kehidupan itu,
Namun,tiada yang kekal abadi...


-Xack Saputra-

2 comments:

fatah85 said...

ops. nilai n9.
;).

cantik.

Xack Saputra said...

fatah...
-mmg cantik
-sbb ada Inti :-)